Redline Workshop

Musik kan vara allt från att spela in hemma i sin egen studio till att arbeta heltid i en professionell situation. Allt går att åstadkomma och framgång föds ur en härlig blandning av talang, hårt arbete, bra kontakter och inte minst ett tydligt mål.

Redline Workshop riktar sig till elever, fritidsledare, musiklärare och är till för att inspirera och visa bredden inom musikindustrin. Alla behöver inte stå på scen, sjunga, rappa eller spela instrument. Många andra delar är minst lika viktiga och kan kräva helt andra färdigheter. Bakom varje artist kan man finna exempelvis DJ:s, producenter, managers, turnéledare, videoregissör osv.

Redline Workshop har utformats av producentgruppen The Salazar Brothers. En inte helt okänd brödraskara som består av Masse, Salla och Chepe Salazar har sedan tidigt 90-tal varit verksamma i musikbranschen och har jobbat med allt från The Latin Kings till Mando Diao. Deras nätverk sträcker sig långt utanför Sveriges gränser och deras tjänster eftertraktas av många artister. Idag jobbar de främst som låtskrivare och producenter åt olika artister i bland annat Sverige, Chile, Tyskland och USA.

 

DEL 1 – SKAPA ETT BEAT

Den första delen av workshopen utgår från studion och går igenom hur en låt byggs upp från grunden. Scratching, sampling och beatmaking är bara några av de delar som kommer att gås igenom. Masse, Salla och Stor visar vilka program som de använder och vad man behöver i form av dator, ljudkort och mikrofon. Alla deltagare får skapa ett eget beat.

DEL 2 – SKRIV EN TEXT

I den andra delen är texten i fokus.  Masse, Salla och Stor går igenom fundamenten för en bra raptext; hur får man till ett bra flow och rimstruktur och vilka hjälpmedel finns det i form av olika ordböcker. Deltagarna får hjälp med att skriva en kort text.

DEL 3 – SPELA IN

Den tredje delen består av att deltagarna får göra en inspelning och testa sin rap eller sång.

DEL 4 – SPRID MUSIKEN

Som sista del går workshopen igenom hur musik bäst marknadsförs idag. Vägar för promotion kan vara liveframträdande, merchandise, video, sociala medier etc. Masse, Salla och Stor svarar på frågor om hur det är att ha musiken som jobb (eller som hobby) och ger värdefulla tips och råd.

Press- och marknadsmaterial