HOOJA
Hooja från Norrbotten presenterade sig 2021 med debutsingeln “Donkey Kong” klädd i en orange glesbygdskavaj, skotermask, solglasögon och pälsmössa. Tillsammans med vapendragaren och producenten DJ Mårdhund beskriver dem soundet som ”skogsdisco” och texterna är deras iakttagelser från livet i norr. Hösten 2021 kom monsterhiten ”Banan, Melon, Kiwi & Citron” och därefter gick allt i raketfart. Från den omtalade första konserten på Brännbollsyran sommaren 2022 till att bara ett år senare stå med utsålda turnéer, publikhav på tiotusentals människor, prestigefyllda utmärkelser och 230 miljoner streams och totalt 14 låtar topp 50 på Spotify. Och triumftåget fortsätter.
I början av 2023 vann den maskerade duon från Gällivare pris för Årets Grupp på P3 Guld, samtidigt var de nominerade till en Grammis för Årets Nykomling och turnerade med det egna konceptet Hoojafest. De har släppt ett eget mobilspel, lanserat en egen öl, och gjort fleecetröjan till ett trendplagg. Hoojas framfart har varit en snökanon över hela landet i både storstad och glesbygd och på kort tid har de blivit en av Sveriges mest hyllade artister. I slutet av 2023 tilldelades de Musikförläggarnas pris för Årets Genombrott och 2024 inleddes med en Grammisnominering för Årets artist. Nu är de i sluttampen av sommarturnén Tour Sten där de bland annat sålde ut Dalhalla.